02:25 ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ УАНЕТ В 2012 РОЦІ | |
Інтернет та соціальні мережі зайняли значне місце в житті практично кожної людини, вони стали чи не найголовнішім засобом отримання різнопланової інформації, спілкування, знайомств, розваг та самовираження. Багатомільйонна аудиторія українських соцмереж привернула неабияку увагу з боку бізнесу та політики, оскільки там зосередилась найвагоміша частка потенційних покупців, клієнтів, висококваліфікованого кадрового резерву та виборців. В соціальних мережах почали формуватись свої субкультура, правила, послуги, професії, свої кумири. Користувачі соцмереж стали все більше впливати на всі сфери українського суспільства – політику, економіку, культуру тощо. Вони стали гуртуватись у різноманітні спільноти за інтересами, незалежні від будь якого стороннього впливу. Варто також зауважити, що за останні п'ять років українці стали менше читати пресу і слухати радіо, натомість більше часу проводять в Інтернеті, про що свідчать результати дослідження компанії TNS [1]. Згідно даних Державної служби статистики на 1 січня 2013 року загальне число інтернет-користувачів склало 5 млн., що на 159 тис. осіб більше, ніж станом на 1 жовтня 2012 року. Разом з тим, результати Державної служби статистики суттєво розходяться з актуальними ринковими показниками. Так, за даними GfK Ukraine у 3 кварталі 2012 року кількість регулярних користувачів Інтернету, які старші 16 років склала 15 млн., тобто 39% усього населення України [2]. Дослідження НКРЗІ та InMind свідчать про майже 20 млн. регулярних користувачів Уанету серед населення старшого 15 років, що складає практично половину всього населення України [3]. Фактично за рік кількість регулярних користувачів Інтернет зросла вдвічі [4]. У віковій групі 21– 45 років частка інтернет-користувачів досягла 75%, що відповідає усередненим показникам для країн Європейського Союзу. Відмічено зростання популярності Інтернету серед користувачів старшого покоління та збільшення кількості користувачів серед сільського населення. За 9 місяців минулого року чисельність користувачів, старших 55 років зросла на 90%. Протягом того ж проміжку часу чисельність інтернет-користувачів у селах зросла на 56% [5]. Згідно даних досліджень, упродовж тижня середньостатистичний глава сімейства став витрачати на Інтернет на 5 годин більше часу у порівнянні з 2007 роком. Заміжні жінки, у яких є діти віком до 16 років стали більше на 2 години у тиждень виділяти часу відвідуванню Інтернет. Але найчастіше в мережу стали ,,занурюватись” діти. Якщо в 2007 році підлітки віком від 12 до 15 років проводили у середньому в мережі по 2 години, то через п'ять років цей час збільшився в 6 разів: тінейджери в середньому на тиждень віддають інтернету 12 годин. Щодня українець витрачає 51 хвилину на відвідування соціальних мереж, 26 хвилин – різних порталів, 15 хвилин – сайтів знайомств. Крім цього, 10 хвилин йому достатньо для онлайн-ігор, 9 хвилин – для перегляду відео, на 7 хвилин заходить в мережу з робочих питань і на 5 хвилин – з метою підвищення загальноосвітнього рівня [1]. Згідно каталогу ,,Яндекс” нараховується 140 сайтів соціальних мереж [6]. Загальна кількість українських акаунтів у соціальних мережах за даними огляду ,,Яндекс” досягає 30 млн. За кількістю облікових записів лідером є ,,ВКонтакте” (близько 20 млн.), на другому місці ,,Однокласники” з 6 млн., замикає трійку Facebook (2 млн.). У десятку українських міст з високим коефіцієнтом проникненням соціальних мереж входять в порядку черговості: Київ, Одеса, Львів, Донецьк, Дніпропетровськ, Сімферополь, Тернопіль, Луганськ, Харків та Севастополь. У всіх українських містах ,,ВКонтакте” є популярнішим ,,Однокласників”, які в свою чергу майже скрізь є популярнішими, ніж Facebook. Серед користувачів ,,ВКонтакте” дещо більше чоловіків, серед користувачів ,,Однокласників” і Facebook – жінок. У ,,Вконтакте” найбільше користувачів віком 20-22 роки, у Facebook – 24-26 років, в ,,Однокласниках” – 27-29 років. У Twitter налічується близько 300 тис. українських блогів, найбільше акаунтів зареєстровані в Києві, Одесі, Харкові, Дніпропетровську та Львові [7]. Інші заміри свідчать про 8,5-10 млн. зареєстрованих акаунтів в соцмережах [8]. У 2012 році соціальні мережі в Уанеті вперше обігнали за аудиторією електронну пошту і зайняли першу сходинку за часткою інтернет-користувачів. Тенденцією року стало стрімке зростання мобільної версії соціальних мереж і мобільних додатків. Трендом року виявились соціальні ігри, так, наприклад, щомісячно в ,,Однокласниках” грались близько 24 млн. користувачів. Аудиторія відвідувачів різних соцмереж має свої характерні відмінності не лише за віком, про що згадувалось раніше, але й за уподобаннями. Так, відвідувачі ,,Однокласників” та ,,В Контакті” заходять для того, щоб подивитись кіно, послухати музику, поспілкуватись з близькими друзями та на професійні теми, почитати останні новини у світі авто, культури, шоу-бізнесу тощо. Зважаючи на те, що у 2011 році аудиторія Facebook мала тенденцію швидкого зростання, були надії, що він зможе потіснити ,,ВКонтакте” в Україні. Але, аудиторія Facebook стабілізувалась на позначці біля 2 млн. активних користувачів. За даними Дайджеста Уанету, який було підготовлено за участю команди Prodigi нараховано користувачів: ,,ВКонтакте” – 9 млн.; ,,Однокласники” – 4,8 млн.; МойМир@Mail.ru – 3,1 млн.; Facebook – 2,1 млн.; ,,Фотострана” – 1,1 млн. Тобто, показники ,,Яндекс” щодо аудиторії ,,ВКонтакте” завищені вдвічі у порівнянні з даними Дайджеста Уанету. Варто зауважити, що прорахунки аудиторії Facebook аналогічні. Разом з тим дані GfK Ukraine щодо аудиторії Facebook вказують на 2 – 4,5 млн. користувачів. Ще один важливий висновок за підсумками 2012 року – наголошується, що на поточний момент не залишилося вільного місця для нових соціальних медіа глобального масштабу. Це є ймовірним наслідком того, що: по-перше, уподобання користувачів сформовані; по-друге, працює мережевий ефект. Тобто, якщо навіть з'являється сервіс з гарним та зручним інтерфейсом і цікавими додатками (наприклад, Google+), люди залишаються там, де вже зосереджено більшість друзів, з якими можна спілкуватися (Facebook) [9]. Таким чином можливо стверджувати, що аудиторія найбільших соціальних мереж в основному сформована. На думку експертів, поява великих нових сервісів можлива лише в мобільній сфері. Варто відмітити також, що чимало користувачів Уанет мають по декілька акаунтів, тобто зареєстровані в різних соцмережах. Це, швидше за все, пояснює таку величезну кількість акаунтів українських користувачів. З основних трендів можна також виділити те, що посилюється конкуренція серед масових соціальних медіа за увагу користувачів. Так, практично кожний сайт має свої сторінки в різних соціальних мережах на яких розміщує посилання на свої публікації. Упродовж минулого року в соціальних мережах з'явилось багато блогів, які за своєю популярністю та аудиторією вже складають серйозну конкуренцію багатьом традиційним Інтернет-ЗМІ. Феномен цього явища можливо пояснити як певною модою на соціальні мережі, так і здатністю самовираження, свободою висловлення своєї думки та позиції, коментування, оперативністю поширення інформації, більшим її різноманіттям, зворотною реакцією з автором, можливістю поділитись цікавою інформацією, заведення корисного знайомства, живою дискусією з живими людьми. В соціальних мережах стала формуватись своя, особлива субкультура, відмінна від читачів традиційних сайтів, газет, глядачів телеканалів – інформаційних ресурсів повністю залежних від редакційної політики. Варто зазначити, що в багатомільйонних соціальних мережах все активніше рекламують себе та свої послуги фахівці – юристи, лікарі, психологи, художники, письменники та представники інших професій. Почали з'являтись й професіонали: блогоаналітики, блогополіттехнологи, блогожурналісти, блогофотографи, блогосоціологи, блорекрутери, блогохетхантери, блогомаркетологи, блогоменеджери, блогорекламодавці. Аудиторія соціальних мереж стала дуже привабливою для політиків, адже тут зосереджений найбільш свідомий та комунікативний виборець. У минулий році, який був роком виборів до Верховної Ради України спостерігалось зростання впливу соціальних мереж на результати волевиявлення. Так, феноменом виборчих змагань стала політична партія ВО Свобода, яка незважаючи на песимістичні прогнози соціологів успішно подолала прохідний бар'єр, в певній мірі завдяки своїй системній роботі в соцмережах. Експерти відмітили домінування в соціальних мережах представників опозиційних сил, засвідчується їхня більша креативність, відкритість, різноплановість подачі інформації, що викликало симпатії у виборців з числа користувачів мереж. Напроти, шаблонність роботи провладної партії в соцмережах викликала зворотню реакцію. Варто зазначити що поява в соціальних мережах будь кого з представників влади призводила до шквалу критики [10]. Звертається увага на те, що однією із причин несприйняття соцмережами окремих кандидатів стала їх непрофесійність, незнання особливостей соцмереж та її аудиторії, невміння вести діалог з користувачами-виборцями, небажання реагувати на їхні звернення та пропозиції. У подальшому можливо очікувати появу нової генерації політиків, з числа популярних блогерів. Варто зазначити, що минулого року були великі сподівання на те, що блогери зуміють якимось чином вплинути на політичну ситуацію в країні, були очікування і щодо вуличних акцій протесту. Разом з тим, блогореволюції не відбулось. Український блогер на відміну від російського, не наважився вийти на вулицю, за що отримав порцію критики від політиків. Разом з тим зневажати соціальні мережі, як засіб політичної боротьби та досягнення політичної мети не припустимо, багатомільйонна армія користувачів здатна, за певних умов, кардинально вплинути на результат волевиявлення. Враховуючи вищевикладене, можливо зробити наступні висновки: 1. Зберігається тенденція зростання користувачів Інтернет. Станом на кінець 2012 року нараховується біля 15-20 млн. регулярних користувачів Уанету серед населення старшого 15 років, що складає практично половину всього населення України. 2. Відмічено зростання популярності Інтернет серед користувачів старшого покоління та збільшення кількості користувачів серед сільського населення. Також збільшився і середній час перебування в мережі. 3. Станом на 2012 рік за різними дослідженнями нараховано від 10 до 30 млн. акаунтів українських користувачів. За кількістю облікових записів лідером є російська соціальна мережа ,,ВКонтакте” (від 9 до 20 млн. користувачів), на другому місці ,,Однокласники” (від 4,8 до 6 млн.), замикає трійку Facebook (2 – 4,5 млн.). 4. Серед користувачів ,,ВКонтакте” дещо більше чоловіків, серед користувачів ,,Однокласників” і Facebook – жінок. У ,,Вконтакте” найбільше користувачів віком 20-22 роки, у Facebook – 24-26 років, в ,,Однокласниках” – 27-29 років. 5. У 2012 році соціальні мережі в Уанеті вперше обігнали за аудиторією електронну пошту і зайняли першу сходинку за часткою інтернет-користувачів. Соціальні мережі стали лідерами за часом відвідування, щодня українець витрачає 51 хвилину на відвідування соціальних мереж, 26 хвилин – різних порталів, 15 хвилин – сайтів знайомств. 6. Аудиторія найбільших соціальних мереж в основному сформована. Чимало користувачів Уанет зареєстровані в різних соцмережах. 7. З'явилось багато блогів, які за своєю популярністю та аудиторією складають конкуренцію багатьом традиційним Інтернет-ЗМІ. 8. В соцмережах відбулась диференціація трудової діяльності та з'явились нові професії. 9. Феноменом виборчих змагань стала політична партія ВО Свобода, яка незважаючи на песимістичні прогнози соціологів успішно подолала прохідний бар'єр, в певній мірі завдяки своїй системній роботі в соцмережах. 10. Соцмережі стають все більш привабливою площадкою для агітаційної діяльності політиків, роботи політтехнологів, соціологів з метою формування необхідної громадської думки. У подальшому можливо очікувати появу нової генерації політиків, з числа популярних блогерів.
Література: 1. Украину затягивает в электронные сети [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://inpress.ua/ru/society/3054-ukrainu-zatyagivaet-v-sotsialnye-seti 2. Госстат считает, что в Украине 5 млн интернет-пользователей [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://ain.ua/2013/02/12/112128 3. Почти 20 млн украинцев регулярно пользуются Интернетом, - НКРСИ [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.www.itexpert.org.ua/rubrikator/item/24528-pochti-20-mln-ukraintsev-regulyarno-polzuyutsya-internetom-nkrsi.html 4. Данчук М.Д. Динаміка поширення інформації через Інтернет // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна, Серія: Соціальні комунікації. № 968. Вип. 3., 2011. – С. 56 –59. 5. В Украине почти 20 млн пользователей интернета [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://ain.ua/2012/10/24/99561 6. Социальные сети [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://yaca.yandex.ua/yca/cat/Entertainment/community/ 7. Социальные сети в 2012 году [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://blog.liga.net/user/olvov/article/8523.aspx 8. Социальные сети в 2012 году [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://r-trends.ru/trends/business-model/business-model_511.html 9. Итоги-2012: Как развивались социальные сети в уходящем году? [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://ain.ua/2012/12/20/106243 10. Максим Жуменко Социальные сети для украинцев сегодня – психологический портрет и практическое использование http://www.bbc.co.uk/ukrainian/politics/2012/10/121017_election_social_media_sd.s html | |
|
Всього коментарів: 0 | |